Developer Marten maakt ICT menselijk via Co-Teach: “Ik leer middelbare scholieren de taal van de toekomst”

Investeren in elkaar: dat vinden we belangrijk bij Visma Solidbricks. Hoe ziet dat eruit in de praktijk? Vandaag vertelt developer Marten Mulder hoe hij via Co-Teach zijn kennis overdraagt aan jongeren die geïnteresseerd zijn in ICT. Belangrijk werk, want, zoals Marten stelt: “Programmeertaal is een van de belangrijkste talen van de toekomst — en jonge mensen zijn de toekomst.”

Voorproefje van ICT in spelvorm

“Via Co-Teach geeft een vakbewaam persoon een lessenserie om jonge mensen kennis te laten maken met het vakgebied,” legt Marten uit. Sinds hij aan het project verbonden is, staat hij gedurende anderhalve maand één keer per week voor de klas. “Momenteel geef ik leerlingen uit de derde klas van een middelbare school in Zutphen een voorproefje van wat ICT inhoudt. Het is in Nederland geen vak voor het centraal examen, zoals wiskunde of aardrijkskunde, dus je moet meer moeite doen om het onder de aandacht te brengen. De meeste leerlingen van mijn huidige groep zijn gelukkig enthousiast en kiezen het als extra vak in de bovenbouw.”

Martens stermodule heeft een niet-alledaagse, maar wel duidelijke naam: Programmeren met Scratch. “De meeste leerlingen hebben geen programmeerervaring, dus we gebruiken de meest laagdrempelige tool: Scratch. Daarbij stimuleer ik een proactieve houding. Ik bied ze telkens wat ingrediënten, waarna ik ze zelf laat experimenteren met het ‘recept’. Zo blijft iedereen wakker, ook al is de les heel gestructureerd. Vervolgens gaan de leerlingen creatiever aan het werk in spelvorm. In groepjes bouwen de leerlingen een escaperoom, compleet met muren, deuren en een poppetje dat moet ontsnappen.”.

Samen bouwen aan een ICT-kennisfundament

De mogelijkheid om deel te nemen aan dit project werd geboden vanuit Visma — en Visma Solidbricks faciliteert dergelijke activiteiten graag. “Wij kunnen twee uur per week besteden aan zaken als persoonlijke ontwikkeling of sociaal-maatschappelijke betrokkenheid,” vertelt Marten. Waarom hij voor Co-Teach heeft gekozen? “Mijn drijfveer is tweeledig. Ik heb een grote liefde voor het vak én wil graag iets meegeven aan de volgende generatie. Veel leerlingen blijken ICT heel leuk te vinden, maar krijgen de kans niet om dit gebied te verkennen.”

Daarnaast draagt Marten met dit project zijn steentje bij aan het menselijk maken van ICT. “Ik heb bijvoorbeeld heel bewust lesmateriaal gemaakt dat leerlingen laat samenwerken. Zelfs bij de eerste drie lessen, waarin een videotutorial centraal staat, merk ik dat ze elkaar veel helpen. En de laatste drie weken gaan ze echt samen aan de slag. Ik leg een soort legoblokjes voor ze klaar waarmee ze steeds verder kunnen uitbouwen. Dan moeten ze de handen ineenslaan en overleggen over de beste aanpak. Uiteindelijk spelen twee groepen elkaars spel. We bespreken sterke punten én verbeterpunten. En daarmee is het ICT-kennisfundament gelegd!”

Het beste van twee werelden

Marten zit bij Visma Solidbricks absoluut op zijn plek als developer. Maar tegelijkertijd is hij nog lang niet klaar met doceren: “Ik doe één school per jaar en daar wil ik alles uit halen. Mijn ambitie is om met steeds sterker lesmateriaal te komen.”

Niet verwonderlijk, want Marten heeft flink wat ervaring op dit gebied: “Ik heb jarenlang lesmateriaal ontwikkeld voor uitgeverijen. Dat stukje kennisoverdracht vond ik erg leuk. Maar ik werk toch het liefst in de ICT. In mijn huidige functie combineer ik dus het beste van twee werelden!”

Wilt u op de hoogte blijven van onze nieuwe blogs?
Laat dan hieronder uw e-mailadres achter!