Article

Love for Talent, not War

Article

Love for Talent, not War

We weten allemaal dat oorlog geladen is met negatieve energie en destructie vertegenwoordigt. Linda Emmery, director people & culture bij Visma Benelux, krijgt dan ook een naar gevoel als ze leest over de War for Talent. Linda voelt het omgekeerde als ze aan talent denkt. Daarom spreekt ze liever over de Love for Talent. Wat dat is, legt Linda uit in dit blog.

Article

Love for Talent, not War

We weten allemaal dat oorlog geladen is met negatieve energie en destructie vertegenwoordigt. Linda Emmery, director people & culture bij Visma Benelux, krijgt dan ook een naar gevoel als ze leest over de War for Talent. Linda voelt het omgekeerde als ze aan talent denkt. Daarom spreekt ze liever over de Love for Talent. Wat dat is, legt Linda uit in dit blog.

Werken bij Visma

Article

Love for Talent, not War

We weten allemaal dat oorlog geladen is met negatieve energie en destructie vertegenwoordigt. Linda Emmery, director people & culture bij Visma Benelux, krijgt dan ook een naar gevoel als ze leest over de War for Talent. Linda voelt het omgekeerde als ze aan talent denkt. Daarom spreekt ze liever over de Love for Talent. Wat dat is, legt Linda uit in dit blog.

Werken bij Visma

Het aantrekken en behouden van talent is een een enorme uitdaging voor ieder bedrijf. Sommigen lokken mensen met grote bonussen en goudgerande arbeidsvoorwaarden. Maar dit zijn extrinsieke prikkels en daarmee slechts een tijdelijke en oppervlakkige oplossing. Talenten die hierop reageren, zijn zo weer vertrokken als een ander bedrijf een grotere zak geld aanbiedt. Waarom? Deze mensen worden in eerste instantie aangetrokken door het geld. Ze doen hun taak maar als hun werkgever hen niet intrinsiek kan motiveren en binden, raken zij zelden enthousiast over hun rol, werkzaamheden of het bedrijf zelf. Ze hebben dan geen zicht op de positieve impact die ze kunnen maken op het product of klant.

Duidelijke visie

Je wil op je werk voldoening krijgen en van betekenis zijn. Als onderneming een duidelijke visie hebben, is daarom een voorwaarde voor het aantrekken en behouden van talent. De visie van Visma is uitdagend maar concreet: Shaping the future of society through technology . En hoe we dat doen: Empower people by simplifying and automating complex processes .

Wil je talenten aantrekken en behouden, dan faciliteer je hen in de persoonlijke ontwikkelingsbehoefte
Linda Emmery

Talent wil je empoweren om zelf hun carrière vorm te geven. Dat betekent hen uitdagen in het dagelijks werk. Zo kunnen ze zich continu ontwikkelen: elke dag weer 1% beter. Zeker talenten bij techbedrijven willen aan het roer staan van hun eigen loopbaan. Sommigen vinden hun huidige baan heerlijk, terwijl andere een dynamische carrière ambiëren. Wat het ook is, wil je talenten aantrekken en behouden, dan faciliteer je hen in de persoonlijke ontwikkelingsbehoefte. Uiteraard is het een eerste voorwaarde om deze te kennen. Daarom houden we maandelijks een eNPS-enquête onder alle collega’s binnen Visma Benelux. Daarin vragen we naar hun ervaringen en behoeften. En we acteren erop.

Ambitieniveau

Visma is een netwerk van 170 autonome bedrijven en 15.000 collega’s. Zij zoeken onderling de samenwerking als ze kansen zien. Is iemand zijn huidige functie aan het ontgroeien, dan hebben we binnen Visma bijna ongelimiteerde mogelijkheden voor rollen waar hij of zij energie van krijgt. Zo kwam er vorig jaar een bevlogen vrouw bij een Visma-bedrijf solliciteren op een product management functie. De directeur en zij kwamen al snel tot de conclusie dat haar talenten en ambities de vacature overstegen. De directeur zette haar wens uit binnen het Visma-netwerk. Het resultaat: ze kreeg een job bij een Visma-bedrijf waar ze afdelingen ging structureren.

Hoge eNPS score

Toen haar klus erop zat, vroeg ze naar een nieuwe uitdaging en die vond ze als managing director bij een ander softwarebedrijf binnen de Visma-familie. Daar krijgt ze veel energie van en dat straalt weer af op iedereen binnen dat bedrijf. Uit de recentste eNPS-meting kwam een score van 66 naar voren. Dat is bizar hoog. Het geheim? Dit bedrijf plaatst zijn mensen op nummer 1, de klant op 2 en de technologie op 3. Onze bewezen filosofie is dat wanneer medewerkers zich gemotiveerd voelen, dit leidt tot tevreden klanten. Door de medewerker op 1 te zetten, plaats je dus tegelijk de klant op de eerste plaats. Bijzonder is dat dit bedrijf minder wervingsmoeite hoeft te doen: bijna al het tech talent komt binnen via huidige collega’s. Gemotiveerde collega’s zijn onze meest krachtige ambassadeurs. Dat is het effect van Love for Talent.

Dikwijls komen talenten weer terug; snel of juist na jaren ergens anders te hebben gewerkt. Dat zijn onze boemerang briljanten.
Linda Emmery

Natuurlijk vertrekken er collega’s. Ook Visma heeft veel openstaande vacatures ; veroorzaakt door vertrek maar vaker nog door groei. Het verloop gaat in golven. Als iemand vertrekt, neemt die soms mensen mee of zet anderen aan om rond te kijken. Maar dikwijls komen talenten weer terug; snel of juist na jaren ergens anders te hebben gewerkt. Dat zijn onze boemerang briljanten. Zij komen met nieuwe kennis en ervaring terug. Ik onderzoek dan altijd wat de aanleiding is maar vooral waarom ze terug komen. Het boemerangeffect is het grootste bij Visma-bedrijven met een alumniprogramma.

Beste van twee werelden

Veel Visma-bedrijven zijn zogenaamde scale-ups. Zij verkeren in een groeifase en zoeken talenten die het leuk vinden om te ontwikkelen met de scale-up. Ik sprak laatst een hr-collega van een Visma-bedrijf dat talenten heeft aangetrokken die jarenlang bij een groot techbedrijf hebben gewerkt. Die talenten gaven aan dat ze bij Visma het beste van twee werelden krijgen. Namelijk een mensgerichte organisatie die nog niet ‘af’ is en waar processen gezamenlijk verder ontwikkeld worden. Maar toch geen start-up waar zaken vanaf de grond af aan moeten worden opgebouwd. Deze talenten voelen zich fijn omdat ze zien dat zij met hun kennis en ervaring maximaal effect hebben op de ontwikkeling van de organisatie.

Ruimte om te experimenteren

Uit ons onderzoek blijkt dat je tech talent geboeid houdt door in te zetten op ontwikkeling en groei. Maar het is ook belangrijk om voldoende ruimte te geven voor experimenten. Het gaat vooral om toegevoegde waarde leveren in het product, het kunnen bouwen, verschil maken en aan mooie dingen werken. We merken dat de groep consultants, commerciële collega’s en marketingtalenten meer willen rouleren. Daarom bieden we aan om dit binnen de Visma-familie te doen. De Love for Talent levert daardoor een essentiële bijdrage aan de missie en visie van de Visma-familie.

Gerelateerde content