Article

Michael legt de basis voor zijn doel: een datagedreven marketingteam leiden

Groninger Michael Sants heeft veel gestudeerd; in binnen- en buitenland. Eerst een bachelor International Business in Groningen, waarna Michael naar China ging voor een minor in Chinese Business & Culture aan de Xi’an Jiaotong Liverpool University in Suzhou. Daarna keerde hij weer terug naar zijn roots en deed de opleiding MSc Marketing Analytics en Data Science aan de Rijksuniversiteit Groningen. Met zijn diploma op zak trok Michael naar het hoge Noorden, waar hij MSc Strategic Marketing Management aan BI Norwegian Business School in Oslo ging studeren. Met al zijn opgedane kennis legt hij nu als management trainee bij Visma de basis voor zijn doel: marketingmanager van de toekomst worden.

Article

Michael legt de basis voor zijn doel: een datagedreven marketingteam leiden

Michael Sants heeft een brede academische achtergrond, zowel nationaal als internationaal. Momenteel is hij management trainee bij Visma en streeft ernaar marketingmanager te worden.\n

Article

Michael legt de basis voor zijn doel: een datagedreven marketingteam leiden

Michael Sants heeft een brede academische achtergrond, zowel nationaal als internationaal. Momenteel is hij management trainee bij Visma en streeft ernaar marketingmanager te worden.\n

Werken bij Visma

Article

Michael legt de basis voor zijn doel: een datagedreven marketingteam leiden

Michael Sants heeft een brede academische achtergrond, zowel nationaal als internationaal. Momenteel is hij management trainee bij Visma en streeft ernaar marketingmanager te worden.\n

Werken bij Visma

Toen hij in Oslo woonde, zag Michael een vacature voor management trainee bij Visma. Hij wilde graag voor een techbedrijf aan de slag. Enerzijds omdat de IT-sector maatschappelijke impact maakt maar ook omdat Michael tech interessant vindt. “Mijn vrienden in Noorwegen praatten zo positief over Visma dat ik heb gesolliciteerd”, vertelt Michael. “De sollicitatieprocedure verliep heel prettig en persoonlijk. Het ging over mij als persoon terwijl mijn sollicitaties bij grotere consultancybedrijven veel formeler verliepen.”

Strategische projecten

Michael kreeg direct het gevoel dat hij zich via het management traineeship verder kan ontwikkelen. Via vijf projecten in verschillende landen, verschillende bedrijven, verschillende sectoren, verschillende onderdelen van het bedrijf krijgt Michael in één jaar een goede introductie in de veelzijdigheid binnen Visma. “Wie wil dit nu niet?”, zegt hij stralend. “Daarnaast vind ik het belangrijk om waarde te creëren en via deze strategisch belangrijke projecten kan dat. Doordat wij als trainees deels ownership hebben over onze eigen projecten, brengt dit de eindverantwoordelijkheid met zich mee. Dat vind ik echt fantastisch.”

Michael startte zijn eerste project in Nederland bij Visma | Raet . Daar onderzocht hij hoe softwaretrainingen beter zijn te integreren in de kennisoverdracht richting klanten. Het resultaat is een plan voor een kennisbank waar klanten zelf alle ins en outs over de software kunnen vinden.

Analyse effectiviteit website

Daarna ging hij naar zijn oude woonplaats Oslo waar het hoofdkantoor van Visma staat. Hier hielp hij de marketingafdeling met het analyse van de effectiviteit van de webpagina’s en hoe die omhoog kan door gebruik te maken van voorspellende data. Michael: “Als je content en data combineert, dan krijg je een soort van super marketing. Daar liggen kansen voor de toekomst.”

Het topmanagement bij Visma luistert naar ideeën en was enthousiast over dit project dus konden we starten

Het derde project van Michael is in de Nederland waar hij samen met het Benelux marketing team kijkt hoe de bekendheid van het merk Visma kan groeien door gebruik van data in marketingactiviteiten. Dit project heeft hij zelf geïnitieerd en samen met de brand manager opgestart. “Het topmanagement bij Visma luistert naar ideeën en was enthousiast over dit project dus konden we starten.”

Mooi man, wat houdt het project in?

“Alle data op de website van Visma komen in een datalake, waarna we kunnen analyseren welke content het meest relevant is. Met de uitkomsten kunnen we bestaande content verbeteren en slimmer nieuwe content ontwikkelen. Ik werk tijdens dit project intensief samen met de marketeers in het Benelux team en dataspecialisten uit Litouwen en Letland. Dit is echt een complex vraagstuk met een mooie combinatie tussen strategie en data waar ik volledig mijn ei in kwijt kan.”

Het project sluit perfect aan op de twee masters die Michael heeft heb gedaan. “Daarnaast is het super tof om zo dichtbij de bedrijfsvoering in de Benelux te zitten. Zo kan ik echt impact maken op het Vismamerk.”

Welke richting wil je op met je carrière?

“Mijn doel is een marketing manager van de toekomst te worden; datagedreven in een divers team. Marketing gaat om intuïtie en het gevoel dat we creëren bij klanten met ons merk. Maar wat als we die intuïtie kunnen meten en dat gevoel kunnen versterken met behulp van data? Dit is waar mijn ambities liggen. Aan het hoofd staan van het marketing beleid en het beste halen uit de mensen in mijn team terwijl we progressie en resultaten boeken, op persoonlijk en bedrijfsvlak, dat is de richting die ik op wil met mijn carrière!”

Michael legt de basis voor zijn doel: een datagedreven marketingteam leiden

Gerelateerde content