Spring naar de hoofdtekst

De 5 belangrijkste ontwikkelingen in de accountancysector

De accountancybranche is volop in beweging. Wet- en regelgeving neemt toe, er is krapte op de arbeidsmarkt en ICT-ontwikkelingen staan niet stil. Door technologische veranderingen verschuift de rol van de accountant van boekhouder naar die van trusted advisor. Ook zorgt de digitalisering ervoor dat het traditionele verdienmodel onder druk komt te staan. Als accountantskantoor kun je deze ontwikkelingen zien als risico’s óf als kansen. In dit blog nemen we je mee in de 5 belangrijkste ontwikkelingen binnen de accountancysector en hoe je hier als accountant mee kunt omgaan.

Man writes on transparent board

1. Krapte op de arbeidsmarkt

De krapte op de arbeidsmarkt raakt de accountancy flink. Er zijn nauwelijks accountantskantoren zonder vacatures. En stel jonge startende accountants de vraag: hoeveel sollicitatiebrieven heb je geschreven? Vaak is het antwoord: niet één. Dus hoe vind en bind je talent op de huidige krappe arbeidsmarkt? Goed talent is schaars. Dat betekent dat accountantskantoren goed moeten nadenken hoe ze hun – routinematige en dus vaak minder spannende – werkzaamheden organiseren. Ook omdat millennials een werkweek van 45 of meer uren niet meer vanzelfsprekend vinden.

Visma | PinkWeb heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in deze bizar krappe arbeidsmarkt. In de whitepaper ‘Slim samenwerken in tijden van personeelstekort’ lees je alles over de trends op de arbeidsmarkt, de do’s en don’ts bij het vinden van personeel en hoe je je medewerkers aan boord houdt door slim samen te werken. (Download onderaan dit artikel)

2. Het traditionele verdienmodel verdwijnt

De steeds toenemende digitalisering in de branche zorgt ervoor dat het traditionele verdienmodel van accountants – uurtje-factuurtje – verandert. Veel standaard werkzaamheden worden geautomatiseerd. Hierdoor daalt het aantal declarabele uren per klant. Accountantskantoren moeten kijken waar hun toegevoegde waarde ligt en hun verdienmodel hierop aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld door een abonnementsmodel in te voeren, maar het kan ook resulteren in de keuze om het predicaat accountantskantoor op te geven en verder te gaan als administratiekantoor.

3. Van boekhouder naar trusted advisor

Accountantskantoren die de standaard werkprocessen op orde hebben, in de cloud werken en de administraties automatisch via workflows verwerken, kennen de cijfers van hun klanten beter dan de ondernemer zelf. De accountants op deze kantoren zijn gericht op de toekomst van de onderneming van de klant. Ze voeren bedrijfseconomische analyses uit, schetsen strategische scenario’s en stemmen deze af op de behoeftes van de klant. Ze nemen steeds meer de rol van trusted advisor aan door hun klanten van goed advies te voorzien bij vraagstukken die er voor de ondernemer echt toedoen. Heeft een ondernemer echt moeilijke vragen – en die komen altijd – dan weet de accountant raad. Betaal ik niet te veel belasting? Ik wil mijn bedrijf verkopen, waar moet ik op letten? Ik wil investeren, hoe pak ik dat aan? Gesteund door goed onderbouwde cijfers en kennis van de klant, kan de accountant zijn rol als trusted advisor waarmaken. Een klantenportaal zorgt voor een efficiënte inrichting van processen, zodat de accountant meer tijd en aandacht heeft voor de vraagstukken van de klant.

4. Business Intelligence

Steeds meer processen bij accountantskantoren worden gedigitaliseerd. Dit levert een schat aan data op. Maar hoe krijg je als accountant grip op deze data? Hoe word je organisatie datagestuurd? Hier komt het gebruik van Business Intelligence (BI) om de hoek kijken. Business Intelligence zet de ruwe data uit je kantoor om in bruikbare informatie. BI-oplossingen verzamelen de gegevens uit de verschillende systemen op het kantoor en verwerken deze gegevens. Met de verkregen informatie, die ook nog eens overzichtelijk wordt gepresenteerd, kun je betere beslissingen nemen, trends ontdekken en complete analyses maken.

5. Veiligheid van data

Accountantskantoren werken met vertrouwelijke en gevoelige informatie van klanten. Het is van groot belang om zorgvuldig met deze privacygevoelige data om te gaan en zo veilig mogelijk te werken. Hackers ontdekken dagelijks nieuwe methodes om bestaande beveiliging te omzeilen. Het is belangrijk om als accountantskantoor de focus te leggen op privacy en security. Zowel ter preventie van boetes en imagoschade, als voor een betrouwbare uitstraling naar klanten.

Cybercriminaliteit is momenteel een van de grootste uitdagingen voor accountantskantoren. In de whitepaper ‘Houd cybercriminelen buiten de deur’ ontdek je hoe jouw kantoor de basis op orde krijgt en waarom je met goede en veilige software weerbaarder bent tegen cybercriminelen. (Download onderaan dit artikel)

Wil jij ook veilig en efficiënt gegevens uitwisselen met je klanten?

Het is voor accountants belangrijk om digitaal informatie uit te wisselen met klanten op een veilige en betrouwbare manier. Klinkt logisch, toch? Maar het wordt snel ingewikkeld. Informatiestromen vanuit de klant naar het accountantskantoor en vice versa en naar uitvragende partijen zoals de Belastingdienst of banken zijn complex. Een klantenportaal biedt accountantskantoren de tooling om deze informatiestromen strak, soepel en digitaal veilig te organiseren. Benieuwd waarom een klantenportaal jouw werk makkelijker maakt? Download de whitepaper ‘Samenwerken met je klant in een online omgeving’.

Download de PinkWeb whitepapers over krapte op de arbeidsmarkt, cybersecurity en samenwerken in een online omgeving!

Naar de whitepapers

Populairst

  • Wat voor invloed heeft flexibel lesgeven op rooster- en formatieplanning in het VO?

    Het voortgezet onderwijs gaat steeds meer over ‘gepersonaliseerd leren’. Veel scholen doen hier wel ‘iets’ mee. Dit varieert van ‘het beste uit elke leerling halen’ tot aan een volledig op maat gemaakt programma van elke leerling met persoonlijke leerdoelen. Maar wat voor invloed heeft dit op het rooster, de formatieplanning en onderwijsbegroting?

  • drie personen kijken naar de computer

    Risicogericht samenstellen en de voordelen voor je kantoor

    Risicogericht samenstellen is steeds meer in opkomst. Het leidt tot een efficiëntere manier van werken en bespaart accountants veel kostbare tijd, met name in piekperiodes. Uit een poll onder de klanten van Visionplanner blijkt dat 55% inmiddels op deze manier samenstelt. Maar dat betekent ook dat 45% dat nog niet, of slechts gedeeltelijk doet. Wat is risicogericht samenstellen, wat zijn de voordelen en welke tools heb je nodig om als accountant op deze manier te werken?

  • Waarom Tech meer vrouwen nodig heeft (en HR meer mannen

    Technologie en vrouwen, voor sommigen lijkt dat vandaag nog steeds een mismatch. En toch hebben steeds meer tech- en IT-bedrijven door dat ze baat hebben bij de juiste vrouw op de juiste plaats. De bestaansreden van tech-bedrijven is dat ze oplossingen ontwikkelen voor problemen van vandaag en morgen, in diverse sectoren. Dan heb je ook behoefte aan diversiteit binnen de rangen. Want hoe creatief ben je wanneer je team alleen bestaat uit blanke mannen van 40? Dit is een pleidooi voor diversiteit. En voor de vrouw, betoogt Linda Emmery, HR Director bij Visma