Vraag jij je klanten wel eens om feedback over je dienstverlening? En doe je vervolgens ook iets met die feedback? Veel accountants zullen hier bevestigend op kunnen antwoorden. Dit is een laagdrempelige vorm van co-creatie. Co-creatie is een samenwerking tussen verschillende organisaties, waarbij iedereen uiteindelijk invloed heeft op het resultaat. Ontstaan in de creatieve industrie heeft co-creatie ook daarbuiten zijn kracht bewezen. Zou het ook een geschikt innovatie-instrument kunnen zijn voor accountancy?
De voordelen van co-creatie
Inspraak en transparantie passen heel erg bij de mindset van tegenwoordig. Met name jongere generaties willen graag invloed hebben op processen. Door goed te luisteren naar de wensen van je klanten, lukt het beter om hen op de juiste manier te bedienen. Bovendien zorg je op deze manier voor meer loyaliteit. Klanten voelen dat ze serieus genomen worden in hun wensen en dat je iets doet met hun input. Door de dialoog en de samenwerking wordt betrokkenheid gecreëerd en bereik je uiteindelijk samen het beste resultaat voor beide partijen.
Vormen van co-creatie
Co-creatie is er in soorten en maten. Denk eens aan deze mogelijkheden:
- Je kunt een aantal producten of diensten voorleggen aan je klant en om hun reactie vragen. Wat mis je aan ons product? Daag je klant ook uit om over oplossingen na te denken. Hoe kan het beter?
- Je kunt een product of dienst ontwikkelen met een aantal standaardeigenschappen, waarbinnen onderdelen op maat gemaakt kunnen worden voor de klant.
- Je organiseert een prijsvraag onder je medewerkers en klanten met betrekking tot innovaties binnen het accountantswerk. Het winnende concept wordt in productie genomen.
- Je betrekt je klanten structureel bij elke aanpassing of vernieuwing van jouw bedrijfsvoering. In feite creëer je hiermee een externe raad van advies.
Co-creatie loont
Het idee achter co-creatie is ook dat alle betrokkenen doen waar ze goed in zijn, zodat er in korte tijd iets ontstaat dat groter is dan de som der delen. In de accountancypraktijk kan dat betekenen dat bepaalde standaardwerkzaamheden geautomatiseerd worden. Dat ondernemers en accountants samen brainstormen over KPI’s en dashboards. En dat accountants meer waarde toevoegen door persoonlijk contact met ondernemers, zodat er meer ruimte ontstaat voor strategisch advies.
Dat is gunstig, want bij steeds meer accountants- en administratiekantoren verschuift de dienstverlening in de richting van strategisch advies. Ook hier biedt co-creatie de oplossing. Want omdat strategisch advies wellicht een relatief nieuw terrein is voor je, biedt ondersteuning door een partij die hier de juiste kennis en software voor heeft uitkomst. Een win-win-situatie. Want ondernemers zien jouw toegevoegde waarde toenemen, terwijl jij op een efficiënte manier je omzet laat groeien.
Bredere dienstverlening
Samen nadenken over de toekomst van een onderneming is waardevol en boeiend voor zowel de accountant als de ondernemer. Door visies aan elkaar te toetsen wordt helder waar de kansen liggen en hoe deze omgezet kunnen worden in groei voor het bedrijf. Of het nu gaat om audit alerts, wettelijke controles of jaarrekeningen; door co-creatie bereik je een hogere kwaliteit. De betrokkenheid neemt toe en de doorlooptijd neemt af ten opzichte van de meer traditionele werkwijzen. Zo bied je als accountant de ondernemer een volledig(er) pallet aan diensten, zonder dubbel werk voor de klant. De open communicatie wordt als prettig ervaren en verstevigt de band tussen accountant en klant.
Co-creëer jij al met ondernemers?
De accountancybranche wordt soms gezien als conservatief. Co-creatie geeft je een extra instrument om te innoveren. In hoeverre co-creëer jij al met ondernemers? Kan dat beter, slimmer, sneller? Visionplanner organiseert een expert sessie over co-creatie waarin we tips en tricks geven en kijken naar concrete voorbeelden in de accountancy.