Spring naar de hoofdtekst

Co-creatie in accountancy: win-win voor accountants en ondernemers

De Visma Connected Experience voor Accountants is hét voorbeeld van co-creatie: meerdere organisaties die samenwerken aan een gezamenlijk doel, met een beter resultaat door de gezamenlijke inspanning. Je kunt co-creatie ook inzetten op een accountants- of administratiekantoor. Bijvoorbeeld door je klanten te vragen om feedback, of door met je leveranciers na te denken over productverbetering. Lees meer.

Vraag jij je klanten wel eens om feedback over je dienstverlening? En doe je vervolgens ook iets met die feedback? Veel accountants zullen hier bevestigend op kunnen antwoorden. Dit is een laagdrempelige vorm van co-creatie. Co-creatie is een samenwerking tussen verschillende organisaties, waarbij iedereen uiteindelijk invloed heeft op het resultaat. Ontstaan in de creatieve industrie heeft co-creatie ook daarbuiten zijn kracht bewezen. Zou het ook een geschikt innovatie-instrument kunnen zijn voor accountancy?

De voordelen van co-creatie

Inspraak en transparantie passen heel erg bij de mindset van tegenwoordig. Met name jongere generaties willen graag invloed hebben op processen. Door goed te luisteren naar de wensen van je klanten, lukt het beter om hen op de juiste manier te bedienen. Bovendien zorg je op deze manier voor meer loyaliteit. Klanten voelen dat ze serieus genomen worden in hun wensen en dat je iets doet met hun input. Door de dialoog en de samenwerking wordt betrokkenheid gecreëerd en bereik je uiteindelijk samen het beste resultaat voor beide partijen.

Vormen van co-creatie

Co-creatie is er in soorten en maten. Denk eens aan deze mogelijkheden:

  • Je kunt een aantal producten of diensten voorleggen aan je klant en om hun reactie vragen. Wat mis je aan ons product? Daag je klant ook uit om over oplossingen na te denken. Hoe kan het beter? 
  • Je kunt een product of dienst ontwikkelen met een aantal standaardeigenschappen, waarbinnen onderdelen op maat gemaakt kunnen worden voor de klant.
  • Je organiseert een prijsvraag onder je medewerkers en klanten met betrekking tot innovaties binnen het accountantswerk. Het winnende concept wordt in productie genomen.
  • Je betrekt je klanten structureel bij elke aanpassing of vernieuwing van jouw bedrijfsvoering. In feite creëer je hiermee een externe raad van advies.

Co-creatie loont

Het idee achter co-creatie is ook dat alle betrokkenen doen waar ze goed in zijn, zodat er in korte tijd iets ontstaat dat groter is dan de som der delen. In de accountancypraktijk kan dat betekenen dat bepaalde standaardwerkzaamheden geautomatiseerd worden. Dat ondernemers en accountants samen brainstormen over KPI’s en dashboards. En dat accountants meer waarde toevoegen door persoonlijk contact met ondernemers, zodat er meer ruimte ontstaat voor strategisch advies. 

Dat is gunstig, want bij steeds meer accountants- en administratiekantoren verschuift de dienstverlening in de richting van strategisch advies. Ook hier biedt co-creatie de oplossing. Want omdat strategisch advies wellicht een relatief nieuw terrein is voor je, biedt ondersteuning door een partij die hier de juiste kennis en software voor heeft uitkomst. Een win-win-situatie. Want ondernemers zien jouw toegevoegde waarde toenemen, terwijl jij op een efficiënte manier je omzet laat groeien.

Bredere dienstverlening

Samen nadenken over de toekomst van een onderneming is waardevol en boeiend voor zowel de accountant als de ondernemer. Door visies aan elkaar te toetsen wordt helder waar de kansen liggen en hoe deze omgezet kunnen worden in groei voor het bedrijf. Of het nu gaat om audit alerts, wettelijke controles of jaarrekeningen; door co-creatie bereik je een hogere kwaliteit. De betrokkenheid neemt toe en de doorlooptijd neemt af ten opzichte van de meer traditionele werkwijzen. Zo bied je als accountant de ondernemer een volledig(er) pallet aan diensten, zonder dubbel werk voor de klant. De open communicatie wordt als prettig ervaren en verstevigt de band tussen accountant en klant.

Co-creëer jij al met ondernemers?

De accountancybranche wordt soms gezien als conservatief. Co-creatie geeft je een extra instrument om te innoveren. In hoeverre co-creëer jij al met ondernemers? Kan dat beter, slimmer, sneller? Visionplanner organiseert een expert sessie over co-creatie waarin we tips en tricks geven en kijken naar concrete voorbeelden in de accountancy.

Meer informatie

Populairst

  • Wat voor invloed heeft flexibel lesgeven op rooster- en formatieplanning in het VO?

    Het voortgezet onderwijs gaat steeds meer over ‘gepersonaliseerd leren’. Veel scholen doen hier wel ‘iets’ mee. Dit varieert van ‘het beste uit elke leerling halen’ tot aan een volledig op maat gemaakt programma van elke leerling met persoonlijke leerdoelen. Maar wat voor invloed heeft dit op het rooster, de formatieplanning en onderwijsbegroting?

  • drie personen kijken naar de computer

    Risicogericht samenstellen en de voordelen voor je kantoor

    Risicogericht samenstellen is steeds meer in opkomst. Het leidt tot een efficiëntere manier van werken en bespaart accountants veel kostbare tijd, met name in piekperiodes. Uit een poll onder de klanten van Visionplanner blijkt dat 55% inmiddels op deze manier samenstelt. Maar dat betekent ook dat 45% dat nog niet, of slechts gedeeltelijk doet. Wat is risicogericht samenstellen, wat zijn de voordelen en welke tools heb je nodig om als accountant op deze manier te werken?

  • Waarom Tech meer vrouwen nodig heeft (en HR meer mannen

    Technologie en vrouwen, voor sommigen lijkt dat vandaag nog steeds een mismatch. En toch hebben steeds meer tech- en IT-bedrijven door dat ze baat hebben bij de juiste vrouw op de juiste plaats. De bestaansreden van tech-bedrijven is dat ze oplossingen ontwikkelen voor problemen van vandaag en morgen, in diverse sectoren. Dan heb je ook behoefte aan diversiteit binnen de rangen. Want hoe creatief ben je wanneer je team alleen bestaat uit blanke mannen van 40? Dit is een pleidooi voor diversiteit. En voor de vrouw, betoogt Linda Emmery, HR Director bij Visma