Skip to main content

Een kijkje in de keuken van het overnamebeleid van Visma

Al vanaf de start in 1996 is het de missie om te groeien door overnames van gezonde innovatieve technologiebedrijven. Hoe neemt Visma bedrijven over? Daar gaat John Reynders, Area director Benelux bij Visma uitgebreid op in tijdens de podcastserie Strikt Vertrouwelijk, van BNR Nieuwsradio en Vismabedrijf Admincontrol.

John Reynders Visma

Visma heeft ondanks de pandemie in de Benelux in 2021 tien bedrijven in de Benelux overgenomen. Eind februari 2022 staat de teller op drie. Inmiddels zijn er tweehonderd technologiebedrijven in twintig landen in Europa en aangesloten bij de Visma-familie die cloudsoftware en dienstverlening bieden aan de overheid, zorg, onderwijs en het bedrijfsleven: van mkb tot grootzakelijk. Visma noemt zich de grootste tech scale-up van Europa.

Due dilligence

“Alle bedrijven die we overnemen, hebben een diepgaande kennis van de lokale markten en sectoren die ze bedienen, hun bedrijfsvoering is gezond en ze maken cloudsoftware en/of -dienstverlening”, zegt John in de podcast Een bedrijf overnemen: dit moet je weten, tegen presentatoren Eline Ronner (BNR) en Paolo Gambirasi (Admincontrol). “Het zijn echt de stars in hun sector. Bij elke overnamekandidaat doen we een uitgebreide bedrijfsmatige en technische due diligence. Daarbij kijken we naar de structuur van de organisatie, de financiële gezondheid, maar ook de drijfveren van de organisatie.”

Integratie doodt innovatie

De bedrijven zich aansluiten bij de Visma familie blijven hoofdzakelijk zelfstandig. Wel krijgen ze ondersteuning. John noemt dat Visma magic. De visie van Visma op het overnemen van bedrijven is uniek. Veel organisaties integreren bedrijven die ze overnemen. John vindt dat niets: integratie doodt innovatie, zo stelt hij. Het leidt tot waardevermindering vanwege een intern gerichte blik en het daaropvolgende klantverlies en vertrekkend talent dat gedemotiveerd is geraakt omdat ze een nieuwe bedrijfscultuur wordt opgelegd.”

John gaat ook nog in op de parallel tussen topsport en bedrijven overnemen, de samenwerking tussen koper en verkoper en het vliegwiel van waardecreatie.

Luister naar de podcast op Spotify: