Spring naar de hoofdtekst

We zijn het plannen verleerd: hoe technologie werk op maat mogelijk maakt

Een familiefeestje overslaan omdat je moet werken? Stilaan is het overal verleden tijd. De meeste bedrijven moeten mee in de trend naar flexibiliteit en geven mensen meer verantwoordelijk over hun werkschema. Natuurlijk is zoiets enkel mogelijk omdat er ook technologische oplossingen zijn die deze nieuwe manier van werken en plannen ondersteunen. Hoe verandert technologie de manier van werken? Écht op voorhand plannen is de mens verleerd. Maar er is hoop, stelt Karel Rabaut van Beeple in zijn blog op technieuwsplatform ITdaily

Bijna alles is sinds de pandemie veranderd, niet in het minst de manier waarop we werken. En vooral dan waar en wanneer we dat doen. Tot enkele jaren geleden was thuiswerk in de meeste bedrijven niet veel meer dan een idee. In de praktijk werkte hooguit een handvol medewerkers sporadisch een dag van thuis. Vandaag doen volledige teams het; zelfs meerdere dagen per week. Ook kantoren zijn hierop aangepast, omdat het eigenlijk nooit meer gebeurt dat iedereen op hetzelfde moment aanwezig is. In de marge zien we ook de opmars van de vierdaagse werkweek, waardoor we kunnen kiezen om ons werk in vier in plaats van vijf dagen te verrichten. 

Het concept waarbij we elke dag van de week op dezelfde plek en exact dezelfde uren werken, zal de komende jaren voorgoed verdwijnen. Ofwel omdat dergelijke jobs niet meer bestaan, maar eerder nog omdat mensen het zelf simpelweg niet meer willen. En dan hebben we het niet alleen over sectoren zoals horeca en retail, waar het inplannen van werkkrachten sowieso al een uitdaging was. Ook elders zien we dat werknemers zoveel mogelijk verantwoordelijkheid over hun werkschema willen krijgen. 

Instant werk 

Een trend die parallel loopt met die vraag naar flexibiliteit, is het feit dat vandaag alles instant moet zijn. Zeker jonge generaties zijn opgevoed vanuit de filosofie dat we online op onze wenken worden bediend. Als we een bestelling plaatsen in een webwinkel, dan willen we ons pakje liefst meteen ontvangen. Zin om naar een bepaald liedje te luisteren? Dan zetten we het in één klik op via Spotify. Onze favoriete tv-serie? Die bekijken we wanneer we maar willen via streamingdiensten zoals Netflix. 

Eigenlijk is de mensheid het plannen verleerd. Vroeger hielden we er rekening mee dat we iets nodig zouden hebben en gingen we op tijd naar de winkel. Nu verwachten we dat we onze boodschappen last-minute aan huis kunnen laten leveren. Die evolutie zet een kettingreactie in gang waar ook onze werkplanning mee te maken krijgen. Als we bijvoorbeeld allemaal tegelijk zin krijgen in pizza, dan heeft de lokale pizzeria extra chauffeurs nodig om die pizza’s tot bij ons thuis te krijgen. En dus moet de uitbater op het laatste moment meer studenten of andere werkkrachten kunnen inschakelen. 

De parabel van het springkasteel 

De meeste van deze trends zaten voor de uitbraak van het virus al in de pijplijn, maar zijn sindsdien in een sneltreinvaart op ons afgekomen. Technologie is een essentieel hulpmiddel gebleken om dit soort uitdagingen het hoofd te bieden. Je hebt immers tools nodig om flexibel te plannen en mensen meer ownership over hun werkuren te geven. Maar omgekeerd werkt technologie dergelijke trends ook zelf in de hand. Het komt overeen met de parabel van het springkasteel: ooit moest je zo’n springkasteel lang op voorhand bestellen en liep je het risico dat het op een regenachtige dag een maat voor niks zou blijken. Tot een leverancier zei dat er intussen genoeg springkastelen zijn om het weerbericht af te wachten. Vandaag bestelt niemand een springkasteel nog meer dan enkele dagen op voorhand …


Tinder voor werk

Flexibel werken en plannen kan alleen maar omdat het aanbod er is en er technologische platformen bestaan die het leven van werkgevers en werknemers vereenvoudigen. Voor heel wat mensen heeft dit positieve gevolgen. In de eerste plaats voor flexwerkers en mensen die meerdere jobs uitoefenen. Interimkantoren moesten vroeger een hele waslijst aan studenten opbellen als een van hun klanten op het laatste moment versterking nodig had. Die manier van werken was natuurlijk inefficiënt. Wie nu over een goede database beschikt, kan een soort ‘Tinder voor werk’ aanbieden. Daarbij krijgen de studenten een melding dat er werk beschikbaar is en hoeven ze enkel naar links of rechts te swipen. 

De evolutie naar instant gaat overigens nog veel verder dan het inplannen van shiften. Vaak kiezen studenten voor een last-minute opdracht omdat ze snel wat geld moeten bijverdienen. Dan willen ze uiteraard geen twee weken wachten voor ze loon naar werken krijgen. Wederom zijn er technologieën die deze trend een duw in de rug geven en het instant uitbetalen van lonen mogelijk maken. Waardoor een medewerker als het ware vijf minuten na een shift het geld al op z’n rekening ziet verschijnen. 

Werk op maat van mensen 

Natuurlijk gaat en hoeft niet iedereen mee in deze trend naar flexibel werken. Veel mensen verkiezen nog steeds een job die meer standvastigheid garandeert. Ook daar moet technologie rekening mee houden. Vergelijk het met de verschillende eetpatronen die mensen hebben. Sommigen beslissen last minute waar ze zin in hebben, anderen maken een weekmenu of hebben een vaste spaghettidag.’ Er bestaan zowel apps om last minute delivery te bestellen, als apps waarmee je vaste weekmenu’s kan maken. Op dezelfde manier biedt de ene technologie meer gespecialiseerde functies, zoals flexibele planning. Andere oplossingen komen dan weer tegemoet aan de vraag naar stabiliteit. In een ideale wereld kunnen we deze tools bovendien naadloos met elkaar integreren. 

Vanuit welk standpunt je het ook bekijkt, technologie zorgt ervoor dat we werk steeds meer op maat van mensen kunnen aanpassen. En dat we als werknemer gemakkelijker werk kunnen vinden dat echt bij ons past. Met de mogelijkheid tot flexibele uurroosters die een betere balans brengen tussen leven en werk. En dat is uiteraard alleen maar positief. Wat de toekomst ook brengt, één ding lijkt nu wel duidelijk: de meeste jobs zullen nooit meer hetzelfde zijn … 

Dit blog is eerder verschenen op ITdaily

Over de auteur

De auteur Karel Rabaut is managing director bij Beeple. Beeple maakt vanuit Antwerpen planningssoftware voor grote en kleine bedrijven.

Populairst

  • Man writes on transparent board

    De 5 belangrijkste ontwikkelingen in de accountancysector

    De accountancybranche is volop in beweging. Wet- en regelgeving neemt toe, er is krapte op de arbeidsmarkt en ICT-ontwikkelingen staan niet stil. Door technologische veranderingen verschuift de rol van de accountant van boekhouder naar die van trusted advisor. Ook zorgt de digitalisering ervoor dat het traditionele verdienmodel onder druk komt te staan. Als accountantskantoor kun je deze ontwikkelingen zien als risico’s óf als kansen. In dit blog nemen we je mee in de 5 belangrijkste ontwikkelingen binnen de accountancysector en hoe je hier als accountant mee kunt omgaan.

  • Hoe duurzaam is software eigenlijk?

    Welke invloed hebben softwareproducten op duurzaamheid? En wat is eigenlijk beter voor het klimaat: een gedrukt boek lezen of een film streamen? Voormalig management trainee Sara Gustafsson en nu manager Analytics & Automation Initiatives bij Visma Enterprise, vertelt het in dit blog.