Vraag: Kun je jezelf introduceren? Wie ben je en wat doe je?
Rianne Gebhardt: ‘’Ik ben Rianne Gebhardt en ik vervul de rol van Director Services bij Visma Advitrae. Ons bedrijf biedt plannings- en roostersoftware aan voor de onderwijsmarkt. In mijn rol ben ik verantwoordelijk voor alle teams die rechtstreeks contact hebben met onze klanten.’’
Vraag: Waarom ben je destijds begonnen in IT?
Rianne Gebhardt: ‘’Ik begon als marketingmanager bij een startup die software ontwikkelde voor scholen. Dit was begin 2007, toen automatisering nog in de kinderschoenen stond. Ik vond het erg interessant om deel uit te maken van een nieuwe ontwikkeling waarvan niemand de mogelijkheden kon inschatten. Al snel begon ik met het ondersteunen van implementaties en het schrijven van functionele ontwerpen voor nieuwe softwareonderdelen. Dit waren mijn eerste stappen in de tech-industrie.’’
Vraag: Had je van tevoren een bepaald beeld van hoe het werken in IT en de IT-cultuur zou zijn?
Rianne Gebhardt: ‘’Wat mij aantrok was de opwinding, het creëren van nieuwe dingen die echt een verschil konden maken op scholen. Samen met een groep mensen die allemaal iets anders durfden te doen dan de meeste mensen. Uiteindelijk was ik destijds ook blij dat ik een baan had, het was niet zo gemakkelijk om toen een baan te vinden.’’
‘’Mijn initiële gedachten over de IT-cultuur bleken grotendeels te kloppen. Ik was vaak een van de weinige vrouwen aan tafel, en ook erg jong. Om serieus genomen te worden, was ik een van de weinigen die zich goed voorbereidde op elke vergadering, ik kende de details van het project en probeerde de rest te overtuigen met feiten.’’
Vraag: Wat zijn jouw hoogtepunten in je carrière bij Visma?
Rianne Gebhardt: ‘’Mijn eigen carrière kreeg ook een boost binnen Visma. Ik greep de kans met beide handen aan om in zeer korte tijd een prachtig team van bijna 40 Xedule-professionals op te zetten. Scholen kunnen tijdens zogenaamde piek- en paniekmomenten een beroep doen op onze planners en roostermakers. Dit is een zeer waardevolle aanvulling op onze plannings- en roostersoftware. Dit succes werd opgemerkt binnen het bedrijf en al snel ontstond de kans om aan het managementteam deel te nemen met een brede verantwoordelijkheid voor alle medewerkers die direct klantcontact hebben.’’
‘’Het geweldige aan mijn huidige positie is dat ik collega's actief kan begeleiden in hun ontwikkeling qua prestaties en competenties. Die vonk in de ogen wanneer mensen stappen zetten die ze niet voor mogelijk hielden, daar ga ik voor. En ik vind het geweldig om hieraan te kunnen bijdragen.’’