• Visma Advitrae
      • Primair onderwijs
      • Voortgezet onderwijs
      • Middelbaar beroepsonderwijs
      • Hoger onderwijs
      • Welke dienst?
      • Consultancy | Denk aan: Implementaties, verbeter- en verandertrajecten
      • Fusyon Professionals | Denk aan: Coaching, functioneel beheer
      • Xedule Professionals | Denk aan: Coaching, functioneel beheer
      • Opleidingsaanbod | Denk aan: Trainingen m.b.t. Fusyon en Xedule
      • Over ons
      • Partners
      • Experts aan het woord
      • Werken bij
      • Collega's vertellen
      • MVO
      • Team Jumbo-Visma
  • Contact
  • Visma.nl  >
  • Advitrae  >
  • Referenties  >
  • Luzac

Gepersonaliseerd leren op Luzac 

“Bij elke leerling kijken we naar de leerbehoefte en leernoodzaak. Aan de hand daarvan stellen we een vakkenpakket en leerplan samen, én rolt daar ook een rooster uit”

 

Tijs Rijnders.jpg

Tijs Rijnders, beleidsadviseur ICT & Onderwijs op Luzac College – Lyceum

 

 

 

Op zoek naar de juiste applicatie voor planning en roostering

De wens voor een applicatie die volledige integrale ondersteuning biedt voor het plannings- en roosterproces ontstond door de behoefte om persoonlijke roosters te maken. Een proces dat veel tijd kostte en efficiënter moest. Tijs geeft aan: “de meeste pakketten in de markt zijn meer gericht op klassikaal roosteren. Daarnaast zochten wij een pakket dat de mogelijkheid geeft tot het scheiden van de verschillende locaties”.

Implementatietraject Xedule

Voordat het implementatietraject van start ging werd het doel gesteld dat alle vestigingen zouden roosteren middels één roosterapplicatie. Ook moest het roosterproces een uniform proces worden met uniforme roostervoorwaarden die ondersteuning biedt aan alle vestigingen van Luzac.

Om de doelstelling te behalen was het een logische keuze om één centrale Luzac locatie in te richten waarin de standaard lessentabellen werden klaargezet. Immers is het onderwijsaanbod voor alle 18 vestigingen gelijk. Niet alleen de lessentabellen, maar ook de medewerkers worden vanuit deze centrale locatie uitgeleend aan de andere vestigingen. Door te kiezen voor deze inrichtingsstructuur is meteen uniformiteit gecreëerd wat betreft vak- en groepscodering en heeft Luzac een goed beeld gekregen ten aanzien van bevoegdheden. Tevens heeft men bij een vacature snel inzage of dit kan worden opgevangen met de inzet van een medewerker van één van de andere vestigingen. De centrale lessentabellen worden op de vestigingen uitgebreid met vestiging specifieke roostervoorwaarden.

“Het rooster binnen Luzac kun je met Sudoku vergelijken”, vertelt Tijs. “Het is een complex geheel en docenten zijn beperkt beschikbaar. Een docent Nederlands geeft bijvoorbeeld acht lessen per week en is op maandag drie lesuren en op donderdag vijf lesuren beschikbaar. Tevens zijn de leerlingen en hun vakkenpakketten erg divers; sommige leerlingen volgen acht vakken per week en anderen volgen twee vakken per week, maar deze leerlingen moeten wél samen lessen volgen”.

Gepersonaliseerd leren op Luzac 

Het Luzac College – Lyceum is een voorloper van gepersonaliseerd leren. Luzac is een particuliere onderwijsaanbieder in het voortgezet onderwijs met in totaal 18 vestigingen, waarbij leerlingen op vmbo-t-, havo- en vwo-niveau onderwijs volgen. Dit kan voltijd onderwijs zijn, maar leerlingen kunnen ook een deelpakket kiezen, bijvoorbeeld als er nog een paar vakken gevolgd moeten worden om het diploma te behalen. Luzac werkt met kleine klassen, onderwijs op maat en met leerlingbegeleiding, zodat iedere leerling het maximale uit zichzelf kan halen. Hierbij is het belangrijk dat bij elke leerling wordt gekeken naar leerbehoefte en leernoodzaak. Aan de hand daarvan stellen zij een vakkenpakket en leerplan samen.

Beleidsadviseur ICT & Onderwijs, Tijs Rijnders, legt uit dat Luzac veel leerlingen heeft die topsport beoefenen. Daar komen trainingstijden bij kijken en Luzac biedt hen de mogelijkheid om af te wijken van standaardroosters. Elke leerling krijgt een rooster op maat en waar nodig krijgt hij of zij ook de mogelijkheid om steunlessen te volgen, wanneer er vakken zijn die extra aandacht behoeven. Ook vertelt Tijs dat zij een negen tot vijf uur school zijn, waarbij ze in de zogenoemde ‘studiezaal’  huiswerk maken, tussen de lessen door. “Op school werk je onder begeleiding aan je eigen leertraject en thuis ben je vrij. Dat is onze toegevoegde waarde”, aldus Tijs.

 

Daarnaast maakt Luzac gebruik van zogenoemde studie-uren. Het aantal studie-uren dat een leerling volgt verschilt enorm. Luzac maakt hiervoor gebruik van Xedule-functionaliteit de ‘studie-urengenerator’. Zodra de lessentabellen zijn overgezet, worden het aantal studie-uren per leerling automatisch berekend en toegevoegd aan het rooster.

Tijs vertelt dat de trainingen van Advitrae als nuttig zijn ervaren. Wel zegt Tijs lachend: “het was best een kluif. De leerbehoefte van de roostermakers liepen uiteen. Desalniettemin heeft Advitrae er voor gezorgd dat onze roostermakers goed begeleid zijn”.

tweemeidenaantafel.jpg

Samenwerking Advitrae

Tijs geeft aan dat hij de samenwerking met Jolanda Hilgen als zeer prettig heeft ervaren. “Er zijn nog wat zaken die we willen verbeteren en Jolanda begeleidt ons daar goed in”. Ook vertelt hij dat zij vorig jaar hulp hebben gehad van een Xedule Professional, Sytze van der Laan. Sytze heeft de applicatiebeheerder binnen Luzac ondersteund met het maken van de roosters.  “We zijn erg tevreden met het resultaat”, sluit Tijs Rijnders af.

Zelf aan de slag met gepersonaliseerd leren? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder!

Over Visma Advitrae
Nieuws
Blog
Referenties
Contact

T +31 (0)88 - 008 7777
E: advitrae.info@visma.com    
Werken bij Visma Advitrae

 

LinkedIn Visma Advitrae
LinkedIn Visma Advitrae | Xedule Professionals
LinkedIn Visma Advitrae | Fusyon (Foleta)                                           
KVK-gegevens                     
Algemene voorwaarden
Algemene inkoopvoorwaarden
Algemene opleidingsvoorwaarden
Privacy statement
Disclaimer