21 Dec 2023
Financials

Visma trekt nieuwe investeerders aan voor verdere internationale expansie in een transactie waarbij het bedrijf op 19 miljard euro wordt gewaardeerd

• De investeringen volgen op een nieuwe periode van sterke groei en aanhoudende internationale expansie, met nu 17 jaar onafgebroken, jaar-op-jaar groei van omzet en EBITDA (respectievelijk 18% en 22% CAGR gedurende de periode).

• Visma zal ongeveer twintig nieuwe investeerders verwelkomen in het aandeelhoudersregister, goed voor ruim € 1 miljard aan aandeleninvesteringen. Bovendien zal de transactie resulteren in c. € 3 miljard netto nieuwe investeringen van bestaande aandeelhouders, waaronder meerderheidsinvesteerder, Hg.

• Met een omzet van € 2,4 miljard zal Visma zijn groeistrategie van internationale expansie en productinnovatie voortzetten, ondersteund door een solide en deskundige aandeelhoudersbasis.

Londen, VK en Oslo, Noorwegen. 21 december 2023. Visma, een toonaangevende leverancier van bedrijfskritische cloudsoftware in Europa en Latijns-Amerika, kondigt vandaag aan dat het zijn aandeelhoudersbasis heeft uitgebreid door middel van een secundaire verkoop aan toonaangevende internationale aandeelhouders, om verdere internationale groei te ondersteunen.

De transactie, waarbij Visma wordt gewaardeerd op EUR19 miljard, zal ongeveer twintig nieuwe investeerders verwelkomen in het aandeelhoudersregister, goed voor ruim € 1 miljard aan aandeleninvesteringen, met nieuwe investeerders waaronder Altaroc, Jane Street, NPS en NYC Retirement System.

Bovendien zal de transactie resulteren in een netto nieuwe investering van ongeveer € 3 miljard van bestaande aandeelhouders, waaronder Hg, die zijn 17 jaar durende investering in het bedrijf met een meerderheidsbelang zal voortzetten, samen met een groep mede-investeerders, waaronder ICG -, TPG - en Visma-management.

“We zijn verheugd om dit nieuwe blijk van vertrouwen van Hg en andere toonaangevende investeerders te ontvangen, in een transactie die onze geweldige ontwikkeling en aantrekkelijke vooruitzichten bevestigt. Visma levert de digitale tools die bedrijven nodig hebben om de efficiëntie te vergroten, te innoveren en concurrerend te blijven. Gesteund door een solide en deskundige aandeelhoudersbasis zijn we perfect gepositioneerd om onze unieke groei voort te zetten”, zegt Merete Hverven, CEO van Visma.

Visma's groeitraject

Tegenwoordig is Visma, het grootste particuliere softwarebedrijf in Europa, een toonaangevende leverancier van cloud boekhoud- en ERP-oplossingen voor kleine en middelgrote bedrijven in de regio. Na een periode van aanzienlijke internationale expansie, waarbij alleen al in de afgelopen twee jaar Frankrijk, Duitsland, Portugal, Peru en IJsland werd betreden, is de Groep momenteel aanwezig in 28 landen met meer dan 15.000 werknemers.

Ondertussen hebben de desinvesteringen van niet-kernactiviteiten binnen IT-consulting en cloudinfrastructuurdiensten in 2022 het bedrijfsmodel van het bedrijf verder gericht op gestandaardiseerde SaaS-producten (Software as a Service) voor de private en publieke sector. Visma’s herhaalbare omzet op jaarbasis (ARR) bedroeg 2,2 miljard euro aan het einde van het derde kwartaal van 2023, wat neerkomt op een groei van 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en 17 jaar ononderbroken omzet- en EBITDA-groei op jaarbasis (respectievelijk 18% en 22% CAGR gedurende de periode).

“Het succes van Visma is het resultaat van de fantastische inzet van onze hoogopgeleide en betrokken medewerkers. Met onze toonaangevende investeringen in productontwikkeling en AI-gestuurde automatisering van kritieke bedrijfsprocessen blijven we goed uitgerust om de sterke groei in digitale diensten te benutten”,voegt Hverven toe.

Nic Humphries, Senior Partner bij Hg, zei: "Vandaag de dag is Visma Europa’s grootste softwarebedrijf in private equity. En het groeit nu twee keer zo snel vergeleken met toen we voor het eerst investeerden in 2006, ondanks dat we een bedrijf zijn geworden dat ruim twintig keer groter is. Deze ongelooflijke prestatie is het resultaat van de investering in moderne SaaS-producten meer dan tien jaar geleden, bevorderd door een honger naar innovatie en een managementteam van wereldklasse onder leiding van Merete. We heten onze nieuwe investeerders welkom en kijken uit naar het volgende hoofdstuk van dit Europese tech-succesverhaal.”

Milan Vaassen

PR, Brand & Sponsorship Manager Benelux