Haal alles uit je bouwproject: 4 tips om faalkosten te voorkomen

Dichtgetimmerde contracten zijn in de bouw eerder regel dan uitzondering. Bij de meeste bouwprojecten leg je alle afspraken van tevoren vast met de opdrachtgever. Maar nadat de handtekeningen zijn gezet, heb je nog een lange weg te gaan. Daarop dreig je de nodige valkuilen tegen te komen. Als je de zaken niet zéér nauwkeurig bijhoudt, verloopt het proces onnodig inefficiënt of ontdek je te laat dat het eindresultaat niet aan de eisen van de opdrachtgever voldoet. Het gevolg: faalkosten.

Meestal hebben deze betrekking op materiaal, tijd of personeel. Maar de wortel van het probleem ligt helemaal aan het begin van het project. Wie het eindproduct direct goed definieert en vastlegt in het systeem, kan faalkosten vaak voorkomen. Oftewel, een goed begin is het halve werk.

Wil jij een stevig ’projectfundament’ leggen om onnodige kosten te vermijden? Volg onze vier tips dan op!

1. Maak een nauwkeurige calculatie

Start met het opsplitsen van je project in benodigde materialen en werkzaamheden. Dit doe je door een nauwkeurige calculatie te maken. Schrijf precies uit wat je allemaal nodig hebt. Als je één element buiten beschouwing laat, kan het calculatiebouwwerk namelijk al instorten.

2. Verwerk de gecalculeerde elementen in een planning

Heb je de zaken gecalculeerd, dan is het tijd om ze in te plannen. Ook hier is het belangrijk dat je zorgvuldig te werk gaat. Bekijk goed welke materialen en mensen je op welke tijdstippen nodig hebt. Zo voorkom je een situatie waarin de metselaar bijvoorbeeld aanwezig is, maar de stenen niet geleverd zijn.

3. Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen

Is een project officieel aan je gegund? Dan is het belangrijk om inkoopmaterialen (waar mogelijk) meteen te bestellen. Niet alleen vanwege de levertermijn, maar ook vanwege de prijzen. Bij het opstellen van het contract ben je immers uitgegaan van de huidige marktprijzen. Maar deze zijn vandaag de dag sterk aan verandering onderhevig. Daarom is het verstandig om zoveel mogelijk inkoop direct te realiseren.

4. Houd wijzigingen bij en grijp tijdig in

Het is niet altijd mogelijk om tip 3 uit te voeren. Soms kun je materialen pas op een later tijdstip inkopen. Stel, je bepaalt in januari dat je hout moet bestellen in mei. Je verwerkt deze stap keurig in de planning. Maar in het voorjaar zijn de houtprijzen veranderd. In zo’n geval moet je de prijswijziging zo snel mogelijk inzichtelijk maken. Dit doe je door de begroting bij te stellen via meer- en minderwerk of door de prognose bij te stellen. Zo heb je tijdig inzicht in de status quo van het project en kun je ingrijpen voordat het te laat is.

Van theorie naar praktijk: hoe realiseer je deze tips?

Je bouwproject staat of valt met een goed systeem. Nadat je alles hebt gecalculeerd op een overkoepelend niveau, is het tijd om gedetailleerde berekeningen te maken. Als je deze invoert in een overzichtelijk systeem, kun je je project continu monitoren. Is er een prijsverandering met betrekking tot producten of de inhuur van mensen? Dan wordt deze wijziging direct doorgerekend op elk niveau, zodat je duidelijk ziet wat de impact is.

Daarnaast is het mogelijk om de cashflow van projecten in te plannen. Een goed systeem biedt een overzicht van de betaaltermijnen van de opdrachtgever én de kosten die je gedurende de looptijd van het project gaat maken. Zo kun je huidige en toekomstige uitgaven nauwgezet volgen. En daardoor weet je precies wanneer het project een positief resultaat oplevert!

Zoek je een systeem waarop je écht kunt bouwen? Neem gerust contact op met Visma Solidbricks. We vertellen je graag meer over onze oplossing.