“Buy the best, build the rest”: ICT-waarheid of ICT-tegeltjeswijsheid?

Keuzestress: daar hadden ICT en informatiemanagement lange tijd last van wanneer het ging om bedrijfssystemen. Het motto luidde dan ook: “Buy the best, build the rest.” Maatwerk was de oplossing van vandaag, maar het probleem van morgen. Vaak was de doorlooptijd te lang in een continu versnellende wereld. En wanneer het tijd was voor een volgende release, maakte maatwerk dat lastig.

Omdat maatwerk een blok aan het been bleek, plakten ondernemingen er gaandeweg een ander motto aan vast: “Voorkomen is beter dan genezen.” Dus, redeneerden zij, “Buy the best!” Dan is er immers geen maatwerk nodig. Zij zagen bedrijfssystemen langzaamaan in een ander licht: als deze wereldwijd voor andere klanten werkten, waarom moest je dan eigenlijk van de standaard afwijken? De nieuwe redenering luidde: “Dan passen wij onze processen toch een beetje aan?”

“The best”: onderdeel van een Januskop

Fast-forward naar het heden: de ICT-sector heeft de term ‘agile’ omarmd. Scrumteams werken ijverig in sprints (kleine, snelle releases) om software te maken die de organisatie nodig heeft. Begrijpelijk, flexibel en behapbaar. Dit sluit volledig aan op de filosofie van continue verbetering. En daarom bij deze tijd.

Maar… wacht eens even! Is hier niet iets vreemds aan de hand?

Bouwen we nu software met scrumteams terwijl we al “the best” hebben gekocht? Als je het beste al hebt, vul je dit absolute gegeven toch niet aan met maatwerk?

Dáár zit precies het probleem. Want ja, we hebben “the rest” — het traditionele maatwerk — in de ban gedaan. Maar “the best” hebben we niet goed gedefinieerd. Dat is namelijk onmogelijk. Er bestaat niet één definitie van “the best” die voor iedereen geldt.

Vergelijk het met een smoking. We weten allemaal wat het ideaalbeeld daarvan is. Maar het beste pak voor jóu is toch echt een maatpak. Eigenlijk vormen “the best” en “the rest” een Januskop: een hoofd met gezichten aan de voor- en achterkant, die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.

Hét motto van nu: “Build the best!”

Tegenwoordig kun je de beste bedrijfssystemen op maat configureren. Een slimme architectuur stelt andere leveranciers in staat om ook tegen het systeem aan te bouwen.

API’s, service-oriented architecture, micro-services, cloud-functionaliteit: het is er niet echt eenvoudiger op geworden. Noch voor de beslisser die bepaalt welke software en technologie de onderneming gaat gebruiken, noch voor de softwareleverancier.

Oké, terug naar het oorspronkelijke motto: “Buy the best, build the rest.” Dit is inmiddels tegeltjeswijsheid binnen de ICT-wereld. Een leuke nostalgische uitspraak om aan de muur te hangen. Maar in werkelijkheid hebben we er niet veel aan. Zowel leveranciers van bedrijfssystemen als klanten moeten samenwerken en continu bouwen. Alleen dán kun je echt de beste zijn en blijven. Uiteindelijk maak je immers het verschil met je toewijding en met de details.

Daarom zeggen wij: “Build the best!”

Wil je daar meer over weten? Houd onze volgende blogpost in de gaten. Daarin borduren we hierop voort én kijken we naar best of breed.

Jouw beste mogelijkheden bespreken? Neem gerust contact met ons op.

Wilt u op de hoogte blijven van onze nieuwe blogs?
Laat dan hieronder uw e-mailadres achter!