De kracht van specialisatie: ‘Building the best of breeds’

‘Buy the best, build the rest’: in onze vorige blogpost stelden we vast dat dit vooral tegeltjeswijsheid is. Wij zeggen dus liever: ‘Build the best.’ Want een absolute, statische vorm van ‘the best’, dat bestaat helemaal niet. Daar moet je continu aan bouwen. 

‘The best’: een award + ’15 minutes of fame’?

Goed nieuws: op een bepaald moment en in een bepaalde discipline bestaat er zeker zoiets als het ultimo. ‘The best’, dus.

Om maar enkele voorbeelden te noemen: Max Verstappen was de afgelopen twee jaar de beste in de Formule 1. En het ziet ernaar uit dat hij dat succes dit jaar wederom zal behalen. Of denk aan Jonas Vingegaard, de beste in de Tour de France in 2022. Deze mensen zijn binnen hun discipline the best of breed. Daar moeten ze keihard voor werken. Bovendien moet alles kloppen: een enorme toewijding, oog voor detail en een uitstekend team zijn onontbeerlijk.

Maar hoe zit het buiten de sportwereld? Daar is het wat lastiger om aan te wijzen wie de beste is. Binnen software heb je bijvoorbeeld geen eindstreep of puntenaantal waarmee je eenvoudig bepaalt wie de winnaar is. Net als met sport ben je op een specifiek moment en binnen een bepaalde discipline de beste. De doelpalen staan echter niet vast in de tijd of in het subgebied. Blink je nú uit? Dat kan morgen afgelopen zijn. En zijn je 15 minutes of fame over, dan gaat de ‘award’ naar een ander.

Continu verbeteren = continu (het beste) bouwen

Dit is uiteraard niet uniek voor de ICT-sector. Veel bedrijfstakken hebben er last van. Als je het leuk vindt om de steeds strengere wet- en regelgeving in je eentje bij te houden, heb je daar een dagtaak aan. Eigenlijk kan dit alléén in samenwerking. Daar zijn twee redenen voor: je kan enkel de beste zijn in je eigen discipline én je wilt het momentum vasthouden door continu te verbeteren. Kortom, specialisatie is een vereiste. Daarom is het bij elkaar brengen van specialisten in een nauw samenwerkingsverband dé nieuwe uitdaging. Anders gezegd, het doel is: build the best of breed.

Wij noemen onszelf ‘de softwarebouwer voor de bouw’. En we gaan de bouw breder en dieper ondersteunen als sector. Niet alleen op sectorbreed niveau, maar ook op het gebied van exploitatie (huur en onderhoud). Daar ligt onze discipline. Wij vinden het dus belangrijk om deze zeer complexe bedrijfstak, waar de doelpalen continu verschoven worden, beter te ondersteunen. Bij het maken van onze roadmap is één motto dan ook essentieel: ‘Build the best of breeds.’

Hoe we dat in de praktijk gaan brengen? Daar komen we op terug in onze volgende blogposts.

Wil je er nu al meer over weten? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer over onze oplossing.

Wilt u op de hoogte blijven van onze nieuwe blogs?
Laat dan hieronder uw e-mailadres achter!