Verkennen, bouwen en bespreken ‘on repeat’: Visma Solidbricks in het AI-tijdperk

Sinds de introductie van ChatGPT heeft iedereen het over Artificial Intelligence (AI). Maar AI is véél meer dan de inmiddels wereldberoemde chatbot. De mogelijkheden hebben menig organisatie geschokt. ‘Daar moeten we wat mee,’ zo luidt de algemene consensus. Ook op Visma-breed niveau leeft deze gedachte: vanuit Research & Development is besloten om software nóg meer verschil te laten maken met inzet van AI. Denk aan Co-pilot voor ontwikkelaars of AI-ondersteuning bij salesgesprekken.

Wat betekent dit voor Visma Solidbricks? Managing director Wouter Boelaars: “Wij zijn meteen aan het onderzoeken geslagen, want we willen de gebruikers van onze oplossing helpen met AI-technologie.”

Een toepassing waar gebruikers écht blij mee zijn

Na een Visma-summit in het voorjaar voegde Wouter de daad bij het woord: hij bouwde een AI-bot in de applicatie van Visma Solidbricks. “Zo kon ik echt feedback van mensen krijgen,” vertelt hij. “Na het voeren van diverse gesprekken hebben we er een toepassing van gemaakt waarmee we gebruikers écht blij kunnen maken.”

Hoe werkt deze precies? “Wij zetten AI-technologie nu in om mee te helpen bij het bouwen van een query: een vraag aan de database die leidt tot een actie, zoals het maken van een gepersonaliseerde rapportage,” legt Wouter uit. “Als gebruikers bijvoorbeeld bepaalde data nodig hebben om een berekening te maken, kunnen zij de chatbot hierom vragen. Vervolgens gaat open AI aan de slag en bouwen we op de achtergrond een query. Daar komt een gepersonaliseerde rapportage van data uit. En die data kan je dan visueel weergeven, onder andere met diagrammen. Ook voeden we de informatie aan open AI om te kijken of we trends kunnen ontdekken. Of zaken die niet helemaal kloppen.”

AI als creatief (en géén technisch) vraagstuk

Een van de belangrijkste lessen die Wouter in de afgelopen tijd heeft geleerd? “AI is geen technisch vraagstuk. Overal zijn mensen verhit bezig met het uitzoeken van de mogelijkheden. Want als iets baanbrekend is, moet je er iets mee. Maar de focus komt snel te liggen op de technologie. En ik zou de wereld echt willen meegeven dat dit een creatief vraagstuk is.”

Volgens Wouter heeft dat mede te maken met het feit dat de technologie in wezen heel simpel is: “Als managing director kan ik er ook iets mee ontwikkelen. Waar het om gaat, is dat je niet alleen op de AI-sneltrein zit. Ik vind mijzelf redelijk creatief en kan een oplossing maken, maar uiteindelijk is de feedbackloop cruciaal. Je verkent, bouwt en bespreekt wat je doet. En dat proces blijf je herhalen, want continue doorontwikkeling is essentieel wanneer het op AI aankomt.”

Waarom is een feedbackloop zo cruciaal? “Je moet met je gebruikers en klanten bespreken wat nodig en wenselijk is,” zegt Wouter, die vindt dat je de belangrijkste lessen van klanten leert. “En vervolgens bekijk je samen per optie: kan dit of kan het niet?”

Voor Wouter is dat ook in het AI-tijdperk het allermooiste aan softwareontwikkeling: “Het gevoel dat het lééft, dat mensen er iets mee willen en kunnen — dat vind ik het prachtige aan AI.”

Wil je meer weten over de wijze waarop Visma Solidbricks AI inzet om de oplossing nóg sterker te maken? En bespreek je graag eens jouw mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op.

Wilt u op de hoogte blijven van onze nieuwe blogs?
Laat dan hieronder uw e-mailadres achter!